دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

پاورپوینت کتاب روان شناسی یادگیری

تعریف یادگیری

پژوهشگران مهمترین تعریف یادگیری را تغییری نسبی می دانند که بر اثر تجربه و آموزش در رفتار موجود زنده پدید می آید.

گروه دیگر از روان شناسان معتقدند که یادگیری تعییری نسبتا دائمی در توانایی، گرایش یا استعداد پاسخ دادن است.

به اعتقاد bugelski  یادگیری عبارت از ایجاد مدارهای عصبی نسبتا ثابت در سلسه اعصاب است که فعالیت آنها موجب برانگیختگی و دگرگونیهای رفتاری می شود.

ماهیت یادگیرى‏

یادگیرى به طور کلى فعالیتى دگرگون‏ساز است که افراد را براى مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده مى‏سازد و در موقعیتهاى مختلف و در اکثر سطوح زندگى حیوانى، از بازتابهاى شرطى جانوران پست تا فرایندهاى پیچیده شناختى افراد آدمى رخ مى‏دهد.

یادگیرى در واقع هم یک رشته فرایند است و هم فرآورده تجربه‏ها. بعضى از فرایندهایى که در داد وستد میان موجود آدمى و محیط انجام مى‏گیرد عبارت‏اند از احساس و ادراک، یادآورى، نمادسازى، اندیشه مجرد و سرانجام رفتار.

شرایط مهم یادگیرى

تا یادگیرنده شخصاً آمادگى لازم را نداشته باشد نمى‏تواند چیزى بیاموزد. در واقع شرایط لازم یا آمادگى شاگرد براى یادگیرى یکى از بنیادیترین پایه‏هاى یک آموزش و پرورش پویا و پیشرو است.

زیرا اکثر روان‏شناسان آمادگى را کیفیتى مى‏دانند که لازمه آن رشد مطلوب بدنى و روانى یادگیرنده است. این شرایط به ترتیب اهمیت بدین قرارند:  هدف، علاقه بیشتر و کوشش بیشتر

هدف

انگیزه فرد در مورد هدف ممکن است به پنج صورت جلوه کند:

هدف آن‏قدر دشوار باشد که امید هیچ‏گونه موفقیتى نباشد.

هدف آن چنان ساده و ناچیز تصور شود که رغبت به کار و کوشش را ایجاد نکند.

3.تعیین هدفهاى ناممکن یا دیررس تا بدین وسیله فرد خود را مهم و پیشرو نشان دهد.

گزینش هدفهاى کم اهمیت و زودرس به منظور پرهیز از هرگونه ناکامى.

منبع : پاورپوینت کتاب روان شناسی یادگیری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.