اصول سلامت روان ١-آرامش: بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.
این تغییرات در گستره هنجار جامعه قرار نمی­گیرند و به­صورت واضح غیرعادی و بیمارگونه و مداوم یا عودکننده هستند( همان­جا؛ سادوک۲، سادوک و رالز۳، ۲۰۰۹) . گرچه WHO از سال ١۹۴۶ میلادی برای سلامت تعریف سه بعدی زیستی، روانی و اجتماعی را بیان کرده است، اما در بیشتر کشورها دو بعد روانی و اجتماعی سلامت تا حد زیادی به­وسیله متولیان سامانه سلامت و حاکمان کشورها نادیده گرفته شده، که البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
بر پایه اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت( ۲۰۰١) در سال ١۹۹۰ میلادی از ده بیماری که بیشترین میزان ناتوانی را در جهان سبب شده­اند، پنج مورد آن مربوط به بیماری­های روانی است( افسردگی اساسی۴، سو­مصرف دارو و الکل۵، اختلال خلقی دو قطبی۶، اسکیزوفرنی۷ و اختلال وسواسی- اجباری۸ ). بر پایه پیش­بینی­های پژوهشگران بین­المللی بار اختلال افسردگی، حوادث و سوانح، عوارض جنگ، خشونت و صدمه به خود از سال ١۹۹۰ تا سال ۲۰۲۰ به­ترتیب از رتبه چهارم به دوم، نهم به سوم( گفتنی است کشور ما درحال حاضر از این نظر در بدترین وضعیت است )، شانزدهم به هشتم( احتمال افزایش این رتبه پس از حادثه ١١ سپتامبر ۲۰۰١ و واکنش­های پس از آن بیشتر شده است )، نوزدهم به دوازدهم و هفدهم به چهاردهم جابه­جا می­شود( کریستوفر۹، آلن١۰ و لوپز١١، ١۹۹۶ ). در جدیدترین پیش­بینی WHO بار اختلال افسردگی از سال ۲۰۰۲ به سال ۲۰۳۰ میلادی در کشورهای توسعه­یافته از رتبه چهارم به رتبه نخست و در کشورهای در حال توسعه از رتبه چهارم به رتبه دوم پس از HIV/AIDS می­رسد.

سلامت روان
شرایط اجتماعی مساعد در سطح محله نیز با کنترل اثر متغیرهای سطح اول، به‌شکل مثبت و معناداری بر سلامت روانی پاسخگویان تاثیر گذاشته است.
متغیرهای سطح فرد ۲۳/١۳ درصد و متغیرهای سطح محله ۸۹/۳۳ درصد از واریانس سلامت روانی را به‌ترتیب در سطوح اول و دوم مدل دوسطحی تبیین کرده‏اند.
یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم می‌باشد.
چاهن نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می‌کند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می‌شود.

منبع : مقاله سلامت روان