دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

بیماری افسردگی

بیماری افسردگی

آیا می‌دانید افسردگی چیست، چه علایمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟ افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که به احساس غم یا تجربه‌ی بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد.
چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد بسته به تجویز پزشک از طریق دریافت دارو، شرکت در جلسات روان‌درمانی یا حتی تغییرات سبک زندگی به میزان قابل‌ توجهی بهبود خواهد یافت.
افراد مبتلا به افسردگی حاد حتی احتمال دارد به درجه‌ای از ناامیدی برسند که دست به خودکشی بزنند.
افسردگی[۱] یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تاثیر بگذارد.
افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند.
ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزییات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند.
اختلال افسردگی هم‌چنین ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.
اما ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به رویدادهای زندگی مانند مرگ اطرافیان، اثرات بیماری‌های بدنی یا عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها و درمان‌های پزشکی باشد، البته تا زمانی که این حالت در یک مدت زمان طولانی باقی نمانده باشد.
یک تشخیص راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، افسردگی به شکل یک عادت که فرد می‌تواند به عنوان بخشی از زندگی خود تجربه کند را متمایز می‌کند.احساس گرفته بودن و یا خستگی غیر عادی گاهی زیاد عجیب نیست، بخشی از زندگی است.برای این بیماری درمان وجود دارد.

منبع : تحقیق بیماری افسردگی

چگونه کلاس های آموزشی خانواده را جذاب تر کنیم

چگونه کلاس های آموزشی خانواده را جذاب تر کنیم

آموزش خانواده یکی از جنبه‏‌‌های بسیار مفید آموزش بزرگسالان است که همواره در جهان مورد توجه برنامه ریزان اجتماعی بوده است.
به عبارت دیگر، کیفیت ارتباط در مکان مقدس خانواده است که تا حد زیادی چگونگی گذشته، حال و آینده هر فرد و جامعه را پی ریزی می‌کند.
با وجود این لازم می‌نماید که والدین به منظور آگاهی بیشتر از مسایل تربیتی، به یادگیری خود ادامه دهند و آموزشهای لازم را دریافت کنند.
اما آنچه در این آموزش قدم نخست محسوب می‌شود، جذب، علاقه مندی و شرکت بیشتر والدین در این کلاسهاستاگر خانواده را به یک مدرسه کوچک تشبیه کنیم، زن ومرد یا پدر و مادر به عنوان مدیران خانواده، در قبال آن مسوولیت مشترک دارند .
چرا که در خانواده ارزشها و آرمانهای فرزندان شکل می‌گیرد.
بنابراین پدر و مادر باید اطلاعات و تجربیات لازم را برای ایفای نقش مطلوب خود کسب کرده باشند.
در اینجاست که ضرورت آموزش خانواده خودنمایی می‌کند.
از طریق آموزش به اعضای خانواده و خصوصا آموزش به والدین است که می‌توان خانواده را از سیر به سوی نابسامانی بازداشت و یا ازنابسامانی نجات داداولین نکته‌ای که در آموزش والدین باید مورد توجه قرار گیرد، نیازهای آموزشی آنان است.
به عبارت دیگر باید به این سوال پاسخ دهیم که: والدین شرکت کننده، چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند؟ در صورتی که برای این سوال پاسخی نیابیم، در آموزش والدین چندان موفق نخواهیم بود: زیرا ازخصوصیات افراد بزرگسال این است که آنها انتظار دارند از آموزشی که برای آن وقت صرف می‌کنند، نتایج فوری عایدشان شود.
بدین ترتیب اگر ندانیم که والدین به آموزش چه مطالبی نیاز دارند، چگونه می‌توانیم برای آموزش آنها و رسیدن به نتایج مثبت، برنامه ریزی صحیح داشته باشیم ؟! پس، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اصولا نیاز آموزشی چیست ؟

منبع : مقاله چگونه کلاس های آموزشی خانواده را جذاب تر کنیم

الگوریتم بهینه سازی فاخته

پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته

بعضی گونه‌های فاخته همچون تخم- انگلی دنیای جدید- تاپیرا( tapera) به همان شیوه‌ای شکل می‌گیرد که فاخته‌های مونث انگلی اغلب خیلی در تقلید در رنگ‌ها و الگوی تخم‌های تعدادی از گونه‌های انتخابی میزبان متخصص می‌شوند.
به‏نظر می‌رسد این شیوه می‌توان برای الگوریتم‌های دیگر متاهو-یستیک به‌طور عملی انجام شود.
الگوریتم بهینه سازی فاخته( Cuckoo) یکی از الگوریتم‏‌‌های فراابتکاری مبتنی بر جمعیت و بر مبنای رفتار موجودات است.
این الگوریتم براساس نحوه تخم گذاری و تولد پرنده فاخته عمل می‌کند و در مسایل بهینه سازی مختلفی در حوزه: پردازش تصویر، یادگیری ماشین، مهندسی کنترل و… به کار می‌رود و دارای توانایی بالایی در فرار از بهینه‏‌‌های محلی است.
دانشجویان در حوزه‏‌‌های مختلف مهندسی و انسانی به خصوص مدیریت و اقتصاد می‌توانند از این الگوریتم در تحقیقات خود به بهترین نحو استفاده کنند.
یکی از جدیدترین و قویترین روش‏‌‌های بهینه سازی تکاملی، الگوریتم بهینه سازی فاخته می‌باشد که توانایی بیشتری در پیدا کردن نقاط بهینه سراسری دارد.
این الگوریتم رفتار پرنده فاخته در لانه سازی و تخم گذاری را برای حل مسایل بهینه سازی شبیه سازی می‌کند.
در این مقاله ابتدا توضیح کلی در مورد این الگوریتم ارایه می‌شود و سپس مسایلی که توسط این الگوریتم حل شده‏‌اند بررسی و مرور می‌شوند .
الگوریتم بهینه سازی فاخته یا Cuckoo Optimization Algorithm یکی از جدیدترین و قویترین روش‌های بهینه‌سازی تکاملی می‌باشد که تا کنون معرفی شده‌اند.
از دیگر الگوریتم‌های معرفی شده می‌توان به الگوریتم ازدحام ذرات( PSO )، کلونی مورچگان( ACO )، الگوریتم زنبور عسل( ABC) و الگوریتم ماهی‌های مصنوعی اشاره کرد.
کاربردهای بیشماری از این روش‌ها را برای حل مسایل مختلف بهینه‌سازی پیچیده در مقالات می‌توان پیدا کرد.

منبع : پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته