مدل انتزاعی پایگاه دادهها یا بهطور خلاصه مدل داده ای نوعی از مدل دادهها است که تعیین کنندهٔ ساختار منطقی پایگاه داده بوده و اساساً تعیین میکند که دادهها چگونه ذخیره، سازماندهی و دستکاری شوند. پرطرفدارترین نمونه از مدل پایگاه داده نوع رابطه ای است که از قالب جدولی بهره میبرد. مدلهای رایج داده در پایگاه دادهها عبارتند از:
مدل داده سلسله مراتبی
مدل شبکه ای
مدل رابطه ای
مدل موجودیت-رابطه
مدل ارتقایافتۀ موجودیت-رابطه
مدل شیئی
مدل سندگرا
مدل موجودیت-خصیصه-مقدار
طرحواره ستاره ای
یک پایگاه داده شیئی- رابطه ای ترکیبی است از دو ساختار مرتبط یعنی مدل شیئی و مدل رابطه ای.
مدل فیزیکی داده دربردارندهٔ دو نوع زیر است:
نمایه واژگون یا Inverted Index
پروندهٔ تخت یا Flat file
دیگر انواع مدلها شامل:
مدل داده شرکت پذیر یا Associative Model
مدل چند بعدی
مدل چند مقداره
مدل معنایی
پایگاه داده XML
نمودارمشخص یا Named graph
ذخیره سهگانه یا Triplestor
هر مدل داده باید جنبه های زیر را دارا باشد و نمادهائی برای بیان آنها داشته باشد:
• ساختمان های داده. که راهی برای سازماندهی داده های محیط عملیاتی است و به DBMS می گوید چگونه داده نمایش داده می شود.مدیریت ارتباط با مشتری (به انگلیسی: CRM - Customer Relationship Management) به همه فرایندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار میرود و شامل مدیریت انواع شیوههایی است که مشتری جهت ارتباط با سازمان استفاده میکند. اصول مدیریت ارتباطات مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای مدیریت ارتباطات مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمانهای مختلف را بیان میکندمدیریت ارتباط با مشتری یا سی . آر . ام برای افراد مختلف ، معانی متفاوتی دارد. حتی معنی خلاصه نوشت 3 حرفی سی . آر . ام نیز زیر سؤال است. بیشتر افراد از سی . آر . ام برای اشاره به مدیریت ارتباط با مشتری و عده ای هم از آن برای اشاره به بازاریابی ارتباط با مشتری استفاده میکنند. گرو دیگر با این عقیده و باور که تمام مشتریان، ارتباط با یک تأمینکننده را نمیخواهند، کلمه ارتباط را حذف نموده و ترجیح میدهند تا اصطلاح مدیریت مشتری را بهکار گیرند.
با توجه به تنوع تعریفهای ارائه شده از CRM، مهم است که بتوانیم این دیدگاههای مختلف را به شکل مناسبی طبقه بندی کنیم:
استفاده از تکنیکهای مدیریت ارتباط با مشتری به کسبوکارها کمک میکند تا نسبت به رفتار مشتریانشان آگاهی یافته و عملیات تجاریشان را طوری تغییر دهند تا در مسیر خدمت به مشتری قرار گیرد. درواقع CRM به کسبوکارها کمک میکند که به ارزش مشتریانشان پی برده و برای بهبود ارتباط با آنها سرمایهگذاری کنند. هر چه شناخت بیشتری از مشتریان خود داشته باشید طبیعتاً نسبت به نیازهایشان نیز پاسخگوتر خواهید بود
منبع:پاورپوینت مدیریت ارتباط با مشتری CRM
مدیریت خلاق، نوعی رفتار فردی یا سازمانی است که می کوشد با یافتن شیوه های نو، در اموری که پیشرفت آن مطلوب است، تکامل ایجاد کند. برای نمونه، عدالت، بهبود فرهنگ سازمانی، بهینه سازی ابزارها و روشها، امور مطلوبی هستند که مدیریت خلاق می کوشد تا با ابتکار شیوه های نو آنها را تکامل بخشد فنون مدیریت خلاق، به یک مدیر کمک می کند وظایف سازمانی خود را بهتر انجام دهد و بی آنکه تنش های عصبی فراوانی را تحمل کند و یا کار بیش از حدی را بر نیروهایش تحمیل کند، به کمک روشهای میانبر، سریعتر و ساده تر به مقصد برسد. از این رو، برای انجام بهتر وظایف، حفظ سلامت خود و نیروها و مهم تر از همه کسب رضایت الهی؛ فراگیری و اجرای اصول مدیریت خلاق ضرورتی انکارناپذیر است.
اهداف به مفهوم آرزوها و علایق بلندپروازی هستند که برای وضعیت آینده درنظر
گرفته می شود. انسان قادر است با تفکرات خود برای آینده برنامه ریزی کند.
یعنی نه تنها می تواند مسائل و موقعیتها را به همانگونه که هستند ببیند،
بلکه می تواند آنگونه که باید باشند را نیز تصور کند درحالی که حیوانات همه
چیز را به همانگونه که هست فقط می توانند ببینند، البته انسان چیزهایی که
به منصه ظهور نیامده اند را نیز می تواند ببیند.
آنچه که یک مدیر کارا را از یک مدیر ناکارا متمایز می سازد، توانایی او در
تشخیص و شناخت دقیق وضعیت موجود شرکت و دیدن آن در وضعیت ایده آلی است که
با هوشمندی و خلاقیت باید به آن رسید. در میان وضعیت کنونی و آینده که
متصور است فضاهای خالی وجود دارند که می بایست پر شوند. بنابراین، خلاقیت
به صورت زیر تعریف می گردد: همراه ساختن دو یا چند موضوع جدا از هم، مانند
قلاب ماهیگیری و ماهی که با آنکه متضاد هستند اما وقتی کسی این دو را کنار
هم قرار می دهد به نتایج فایده بخش می رسد.
هدف فورد بزرگ این بود که بتواند ضمن کاهش هزینه ها با سرعت زیادتری
خودروهای خود را تولید کند. فورد روزی ضمن بازدید از کشتارگاه متوجه شد، که
حیوانات را به صورت زنجیره ای بیهوش می کنند، که مفهوم قرینه این عمل در
رابطه با محیط تولید خود در ذهنش ایجــاد می شود، که بدین ترتیب زنجیره
مونتاژ به وجود آمد و او توانست آمریکا را ماشینی کند. بنابراین، خلاقیت و
نوآوری لازمه مهم یک شرکت بوده و بقای شرکت کاملاً به آن وابسته است. زمانی
که یک شرکت راکد است به معنی آن است که مدیران آن شرکت نتوانسته اند
پاسخهای مناسبی برای مشکلات آن موسسه پیدا کنند. مدیر خبره یک مدیر خلاق
است. دراینجا باید پرسید که آیا خلاقیت یک توانایی مادرزادی است؟
اینکه بیشتر افراد با تواناییهای برتر به دنیا می آیند هیچ شکی در آن نیست.
اما امروزه همه اندیشمندان براین باورند که خلاقیت در همه انسانها وجود
دارد، مهم نحوه بهره برداری و شکوفا نمودن آنها است. برای بهره برداری و
شکوفاساختن خلاقیت، قبل از هر چیز ایجاد شرایط ذهنی مطلوب و ازبین بردن
رفتارهایی که به خلاقیت ذهـــــن آسیب می رسانند، ضروری به نظر می رسد.
آفرینندگی یا آفرینشگری یا خلاقیت، مهمترین و اساسیترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادیترین عامل ایجاد ارزش است که در همهٔ ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا میکند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگیهای انسان است. همهٔ علوم، تولیدات، فناوریها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و بهطور کلی اساس انواع تمدنها از ابتدا تاکنون و کلیهٔ دستاوردهای بشری، جلوههای گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکانپذیر نیست. خلاقیت شامل تولید چیزی است که هم اصیل و هم ارزشمند باشد و نشأت گرفته از فرایندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان میباشد. از نظر یک دیدگاه علمی محصولات تفکر خلاق گاهی اوقات به تفکر واگرا ارجاع داده میشود. همانند دیگر پدیدهها در علم یک دیدگاه یا تعریف یگانه از خلاقیت وجود ندارد و بهطور متنوع به موارد زیر منسوب شدهاست: فرایند شناختی، محیطی اجتماعی، ویژگی فردی، شانس و همچنین مواردی مانند نبوغ، بیماریهای روانی و شوخطبعی پیوند داده شدهاست.
خیلی از افراد در مورد خلاقیت خود تردید دارند. این دیدگاه کاملا اشتباه است. بیاغراق، همهی ما خلاق، باهوش و توانمند هستیم. خلاقیت فقط به خلق آثار هنری در حد پیکاسو یا نواختن قطعهای موسیقی مانند باخ ختم نمیشود.اگر خلاقیت خاصی نیز در هیچیک از کارهایمان بروز نمییابد، علتش وجود نداشتن خلاقیت نیست. خیلی از دلایل مانند بیانگیزگی میتواند عامل خاموشی موتور خلاقیت باشد.
شاید کمی دشوار باشد اما خیلی از بزرگان معتقدند که آدمی در محدودیتها ستاره میشود. محدودیتهایی که با آن روبهرو هستید، در زمینههای مختلفی سد راه میشوند مثلا محدودیت زمانی، انرژی یا کمبود منابع.
هر چقدر زمان کمتری برای ابراز خلاقیت به شما داده بشود، باز هم امکان مطابقت خود با محیط بیشتر و بیشتر میشود. بسیاری از فعالیتهای هنری تنها در زمانی اندک صورت میگیرند.
نقاشیهایی که بهسرعت کشیده میشوند و طرحهای مختلفی که تنها در چند ثانیه به شاهکار بدل میشوند، همه و همه نشانگر این هستند که محدودیت نباید مانعی بر سر راه خلاقیت باشد.
منبع:پاورپوینت خلاقیت
طبق آماری که CNN منتشر کرده، داده کاوی یکی از ده شغل پردرآمد دنیاست. داده کاوی یا Data Mining یکی از تخصصهایی هست که شرکتها به خصوص شرکتهای بزرگ نیاز زیادی بهش دارند و علم داده در آینده کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت.
دادهکاوی (به انگلیسی: Data Mining)، به مفهوم استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از دادهها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ گفته میشود. بسیاری از مردم داده کاوی را مترادف واژههای رایج کشف دانش از دادهها (KDD) میدانند. دادهکاوی، پایگاهها و مجموعه حجیم دادهها را در پی کشف و استخراج، مورد تحلیل قرار میدهد. اینگونه مطالعات و کاوشها را به واقع میتوان همان امتداد و استمرار دانش کهن و همه جا گیر آمار دانست. تفاوت عمده در مقیاس، وسعت و گوناگونی زمینهها و کاربردها، و نیز ابعاد و اندازههای دادههای امروزین است که شیوههای ماشینی مربوط به یادگیری، مدلسازی، و آموزش را طلب مینماید.
در سال ۱۹۶۰ آماردانان اصطلاح "Data Fishing" یا "Data Dredging"به معنای "صید داده" را جهت کشف هر گونه ارتباط در حجم بسیار بزرگی از دادهها بدون در نظر گرفتن هیچگونه پیش فرضی بکار بردند. بعد از سی سال و با انباشته شدن دادهها در پایگاه داده اصطلاح داده کاوی در حدود سال ۱۹۹۰ رواج بیشتری یافت. اصطلاحات دیگری نظیر "Data Archaeology"یا "Information Harvesting" یا "Information Discovery" یا"Knowledge Extraction" نیز بکار رفتهاند
با داده کاوی شما مجبور می شوید تصمیمات احساسی را فراموش کنید و بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیرید. بنابراین ضرر های ناشی از نا آگاهی مدیران حذف می شود.
داده کاوی همچنین فضای سال های گذشته ی شرکت شما را بازبینی می کند و در نهایت نشان می دهد کدام تصمیمات منجر به سود شده است در حالی که شما از آن ها بی خبر هستید. شرکت ها و سازمان ها هر لحظه در حال اتخاذ تصمیمات جدیدی هستند که منجر به سود یا زیان آن مجموعه می شود. بسیاری از تصمیمات بر اساس واقعیات موجود گرفته نمی شود و عواملی چون «فراموشی»، «تخلفات و تقلبات»، «اشکالات خط تولید»، «منافع شخصی» و «سیاست های اعمال نفوذ شده از جاهای دیگر» منجر به اتخاذ تصمیمات غیر شفاف و در نتیجه زیانبار می شوند.
داده کاوی فضای حاکم بر کسب و کار شما را شفاف میکند و شما را مجبور میکند که واقعبینانه تصمیم بگیرید.
منبع:پاورپوینت داده کاوی