نارساییها و اختلالات یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه
ناهمگون از دشواریهای یادگیری است که به صورت های گوناگون مانند مشکلاتی
اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی درک
ریاضی متجلی می شود. معمولا اختلال یادگیری در نوشتن با پیشرفت کند و ضعیف
در مهارت های تحصیلی همراه است ، بخش عمده ای از دانش آموزان مبتلا به
اختلال یادگیری نوشتن از نظر تحصیلی عقب تر از هم سن و سال های خود می
باشند و معمولا افت تحصیلی در این دانش آموزان مشهود می باشد . از این رو
با شناخت درست و دقیق از اختلال یادگیری نوشتن و دانش آموزان مبتلا به این
اختلال می توان با یک سری اقدام های مناسب و به موقع از بروز مشکلات تحصیلی
در این دانش آموزان جلوگیری نمود . با توجه به این که نوشتن در دنیای
امروز یک نیاز ضروری و حیاتی است و فردی که در این مهارت مشکل داشته باشد
در وضعیت نامطلوبی قرار می گیرد ، پس در آموزش دانش آموزان مبتلا به اختلال
نوشتن لازم است از روش های آموزشی و درمانی مناسبی استفاده شود . این
مقاله به معرفی اختلال یادگیری در نوشتن و دیکته می پردازد و راهکارهای
آموزشی و درمانی مفیدی نیز در این زمینه ارائه می دهد.
معمولاً اختلال یادگیری با پیشرفت ضعیف در مهارتهای تحصیلی همراه است، بخش عمدهای از دانشآموزان با اختلال یادگیری از نظر تحصیلی عقبتر از دانشآموزان هم سن خود هستند. تقریباً یک سوم آنها یک کلاس مردود شدهاند. از سوی دیگر، مشکلات تحصیلی یکی از نشانههای هشدار دهنده افت تحصیلی است. از این رو، با شناخت دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و اقدامات مناسب برای کمک به این دانشآموزان میتوان از بروز مشکلات تحصیلی متعدد از جمله مشکلات خواندن، نوشتن و دیکته در دوران تحصیل و پس از آن پیشگیری نمود. با توجه به این که خواندن و نوشتن در دنیای امروزی یک نیاز حیاتی است و فردی که در این دو مهارت اساسی مشکل داشته باشد، در وضع بسیار نامطلوبی قرار میگیرد، پس در آموزش دانشآموزان با اختلال خواندن و نوشتن، نیاز است از روشهای آموزشی مناسبی استفاده شود. این مقاله به معرفی اختلال یادگیری در خواندن، نوشتن و دیکته میپردازد، همچنین راهبردهای آموزشی و راهکارهای درمانی مفیدی را در این زمینه ارایه میکند.
رسالت تعلیم و تربیت پرورش انسان های پرسشگری است که میخواهند خود را از قید های بی شمار و گوناگون وجودی خود رها ساخته و راه رشد همه جانبه ی خود را هموارتر سازند همه ی ما شاهدیم که شیوه های سنتی اموزش های مدارس نتوانسته است چنین رسالت بزرگی را براورده سازد دانش اموزان ما در کلاس های خود از روش های بهره میگیرند که پنجاه سال پیش به کار میرفت یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام اموزش و پرورش خصوصا در کشور ما به کار نگرفتن روش های نوین تدریس نوین در اموزش است.به همین سبب کیفیت اموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند و از کلاس ها دوری می کنند. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفهوم تدریس و الگوهای نیون آن به بیان ضرورت توجه به آموزش و الگوهای نوین تدریس پرداخته شود. هدف از نگارش این مقاله معرفی روش های فعال تدریس بوده تا با معرفی بیشتر این روش ها به معلمان گرامی زمینه یادگیری این روش ها توسط همکاران فراهم شده و بتوانند زمینه لازم برای استفاده از ان را در کلاس فراهم نموده و کیفیت تدریس خود را بالا ببرند. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با توجه به مطالعات انجام شده در این حوزه و بررسی های انجام گرفته آن چه از این پژوهش بر می آید حاکی از ان است که آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس و استفاده از این روش ها در کلاس درس باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار توسط دانش آموزان می شود.
آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.
مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود . تدریس بخشی از آموزش است و همچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم ، هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر می گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است . به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که به وسیله ی رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت می گیرد به هیچ وجه تدریس گفته نمی شود. بنابر این آموزش معنایی عامتر از تدریس دارد . به عبارت دیگر می توان گفت هر تدریسی آموزش است ،ولی هر آموزشی ممکن است تدریس نباشد .
روابط اجتماعی یک واژه فراگیر بوده و شامل سیاست اجتماعی و مدیریت اجتماعی است که هر دو با زمینههای علوم سیاسی و علوم اقتصادی پیوند نزدیکی دارند.
امروز، در نقاط مختلف دنیا، افراد زیادی از اختلالات اجتماعی رنج میبرند و بیماریهایی چون افسردگی، اضطراب، پرخاشگری همچون بیماری سرماخوردگی روز به روز شایعتر گشته، سلامت اجتماعی افراد را به خطر افکنده است. اختلالات اجتماعی فرصت زندگی مفید و سالم را از افراد گرفته و عملکردهای رفتاری آنان را دگرگون ساخته و زندگی را چون کلافی سردرگم ساخته است و افراد معنی زندگی را به درستی درک نمیکنند. ازآنجا که هر معلولی از علتی نشأت میگیرد پس عدم سلامت اجتماعی نیز دارای علت یا عللی میباشد و از طرفی پیشگیری از بیماری مقدم بر درمان است. نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که:
1- بین سن دانشآموز و پرخاشگری رابطه معنیداری وجود دارد.
2- بین شغل والدین و پرخاشگری رابطه معنیداری وجود ندارد.
3- بین تحصیلات والدین و پرخاشگری فرزندان همبستگی معنیداری وجود ندارد.
4- همچنین بین سن والدین و پرخاشگری فرزندان، بین جمعیت خانواده و افسردگی
5- بین موقعیت تحصیلی دانشآموز و پرخاشگری رابطه معنیداری وجود دارد.
برای آنکه بتوانم رفتار این دو دانش آموز را تغییر دهم و در امور اجتماعی آنها شاهد پیشرفتی باشم. ابتدا با خانوادههای آنها (مادران) مصاحبه ای کوتاه داشتم و از چگونگی برخوردشان با آنها و وضعیت فرهنگی، اقتصادی و مشکلاتی که در منزل دارند صحبت کردم. در زنگهای تفریح با نزدیک شدن به آنها رابطه خوبی با آنها برقرار کردم و بعد از آن تقریباً سعی میکردم روزی یکبار رفتار و برخوردهای آنها را با هم کنترل کنم و اگر مشکلی پیدا میشد در صدد حل آن بر میآمدم. در حین کنترل سحر و فاطمه رفتارهای زیر را در برخورد آنها با دیگران مشاهده کردم:
رفتار پرخاشگرانه رایج که مشاهده شد عبارتاند از:
۱) فحاشی با یکدیگر فریاد زدن
۲) به یکدیگر عنوان زشت دادن و همدیگر را تحقیر کردن
۳) زور فیزیکی علیه یکدیگر بکار بردن به عنوان مثال هل دادن-تنه زدن -با آرنج به کسی زدن
۴) تهدید یکدیگر
۵) نادیده گرفتن معلم در کلاس
۶) یکدیگر را نسبت به موضوع حساسی اذیت کردن-یک خصوصیت فیزیکی و یا موضوع خانوادگی
۷) به حرمت خصوصی یکدیگر تعرض کردن- دفتر خاطرات خصوصی یکدیگر را خواندن
منبع:مقاله چـگونه میتوانم روابط اجتــماعی را در بین دانش آموزان مدرسه تحت مدیریت تقویت کنیم؟
پویانمایی یا همان انیمیشن ( Animation )، فرایند ایجاد توهم حرکت و تغییر بوسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند. تصور می شود که این توهم – بطور کلی تصاویر متحرک – به خاطر پدیده Phi باشد. انیماتورها، هنرمندانی هستند که در ساخت انیمیشن تخصص دارند.
Animation را می توان بوسیله یک رسانه آنالوگ، ورق های پویانما، فیلم تصاویر متحرک، نوار ویدئو و رسانه های دیجیتال مانند فرمت های GIF، Flash و ویدئوی دیجیتالی، ضبط کرد. برای نشان دادن انیمیشن، از یک دوربین دیجیتالی، کامپیوتر یا پروژکتور و تکنولوژی های جدیدی که تولید شده اند، استفاده می شود.
روش های پویانمایی شامل متد ساخت انیمیشن سنتی و متدهای انیمیشن سازی استاپ موشن از اشیای دو بعدی یا سه بعدی، برش های کاغذی، عروسک و پیکرهای سفالی است. تصاویر بطور سریع و پشت سر هم، معمولا با ۲۴، ۲۵، ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه، نشان داده می شوند.
انیمیشن یعنی نشان دادن تصاویر متحرک به هر صورت و به هر شکل. انیمیشن ها روش های ساخت بسیار گوناگونی دارند که یکی از این روش ها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتر ی با استفاده از نرم افزار های مخصوص ساخته می شوند که این نرم افزار ها می توانند Maya، 3Dmax و بسیاری از نرم افزار های دیگر باشند که هر کدام معمولاَ کاربرد و برتری خاصی نسبت به دیگر نرم افزار ها دارند . انیمیشن ساز باید به زیباترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان انیمیشن خود را بسازد، لذا برای این کار از روش های مختلف و نرم افزار های گوناگون می توان استفاده کرد.
انیمیشن ها کاربرد های گوناگونی دارند، از قبیل: تیزر های تبلیغاتی، برنامه های علمی آموزشی، جلوه های ویژه یا انیمیشن ترکیب شده با فیلم، ساخت انیمیشن برای سرگرمی کودکانو نوجوانان، ساخت محیط های شبیه سازی شدهﻯ واقی، ساخت بازی های کامپیوتری و... .
اما این بی توجهی ها بعد از ساخت اولین انیمیشن بلند و زیبا با نام" داستان اسباب بازیهای 1 " (Toy Story 1) به پایان رسید. بعد از ساخت این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی 2بعدی همچون والت دیزنی با آن مخالفت کردند، ولی دیدند که مخالفت آنها فایده ای ندارد و چون بسیاری از مردم جذب انیمیشن های 3بعدی شده اند. به همین علت شرکت والت دیزنی و دیگر شرکت های مخالف کم کم به طرف انیمیشن های 3بعدی کامپیوتری کشیده شدند.
منبع:مقاله انیمیشن چیست ؟
نقاشی قهوهخانه شیوهای از نقاشی ایرانی است. این نقاشی، نقاشی روایی رنگ روغنی با درونمایههای رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطهٔ ایران، اوج گرفت. نمونههای قابل توجهی از آثار هنرمندان نقاشی قهوهخانهای در موزهٔ رضا عباسی نگهداری میشود.
مبداء این هنر، سنت قصهخوانی و مرثیهسرایی و تعزیهخوانی در ایران است که پیشینهٔ آن به سدهها پیش از ایجاد قهوهخانهها و چایخانهها میرسد. این نقاشی به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد. در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطهٔ ایران، این هنر ایرانی اوج گرفت. پس از آن در دهههای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی، این شیوه مورد توجه هنرمندان مدرنیست ایرانی به ویژه اهالی مکتب سقاخانه قرار گرفت.
نقاشی خیالی نگاری به عنوان یکی ازشاخه های نقاشی ایرانی پیوندی خاص با ادبیات پارسی داشته وموضوعات آن برپایه وقایع زندگی پهلوانان ملی و مذهبی شکل گرفته است این نوع نقاشی مذهبی اززمان صفویه باترسیم پرده های کربلا اغاز ومعمولاتوسط هنرمندان غیرحرفه ای انجام شدهاست و بانام های خیالی سازی و دردوره معاصر باعنوان نقاشی قهوه خانه ای شهرت یافته است مضمون نقاشی قهوه خانه ای در3گروه رزمی بزمی و دینی جای میگیرد مقاله پیشرو باهدف مشخص نمودن علل گرایش نقاشان به نقاشی قهوه خانه ای و موضوعات حماسی و مذهبی به دنبال پاسخ این پرسش است که ایا نقش نقاشی قهوه خانه ای دردنیای امروزی باهدف توسعه و به کارگیری مجدد آن انجام میگیرد ویادلایل دیگری برای آن وجود دارد روش تحقیق این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیل شیوه کاراسنادی وابزار گرداوری اطلاعات فیش برداری ومشاهده و تصویربرداری ازکتب واثارتاریخی موزه هادراین زمینه می باشد