دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

مقاله چـگونه می‌توانم روابط اجتــماعی را در بین دانش آموزان مدرسه تحت مدیریت تقویت کنیم؟

روابط اجتماعی یک واژه فراگیر بوده و شامل سیاست اجتماعی و مدیریت اجتماعی است که هر دو با زمینه‌های علوم سیاسی و علوم اقتصادی پیوند نزدیکی دارند.

امروز، در نقاط مختلف دنیا، افراد زیادی از اختلالات اجتماعی رنج می‌برند و بیماری‌هایی چون افسردگی، اضطراب، پرخاشگری همچون بیماری سرماخوردگی روز به روز شایع‌تر گشته، سلامت اجتماعی افراد را به خطر افکنده است. اختلالات اجتماعی فرصت زندگی مفید و سالم را از افراد گرفته و عملکردهای رفتاری آنان را دگرگون ساخته و زندگی را چون کلافی سردرگم ساخته است و افراد معنی زندگی را به درستی درک نمی‌کنند. ازآنجا که هر معلولی از علتی نشأت می‌گیرد پس عدم سلامت اجتماعی نیز دارای علت یا عللی می‌باشد و از طرفی پیشگیری از بیماری مقدم بر درمان است. نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که:

1-  بین سن دانش‌آموز و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

2-   بین شغل والدین و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود ندارد.

3-  بین تحصیلات والدین و پرخاشگری فرزندان همبستگی معنی‌داری وجود ندارد.

4- همچنین بین سن والدین و پرخاشگری فرزندان، بین جمعیت خانواده و افسردگی

5- بین موقعیت تحصیلی دانش‌آموز و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

برای آنکه بتوانم رفتار این دو دانش آموز را تغییر دهم و در امور اجتماعی آن‌ها شاهد پیشرفتی باشم. ابتدا با خانواده‌های آن‌ها (مادران) مصاحبه ای  کوتاه داشتم و از چگونگی برخوردشان با آن‌ها و وضعیت فرهنگی، اقتصادی و مشکلاتی که در منزل دارند صحبت کردم. در زنگ‌های تفریح با نزدیک شدن به آن‌ها رابطه خوبی با آن‌ها برقرار کردم و بعد از آن تقریباً سعی می‌کردم روزی یکبار رفتار و برخوردهای آن‌ها را با هم کنترل کنم و اگر مشکلی پیدا می‌شد در صدد حل آن بر می‌آمدم. در حین کنترل سحر و فاطمه  رفتارهای زیر را در برخورد آن‌ها با دیگران مشاهده کردم:

رفتار پرخاشگرانه رایج که مشاهده شد عبارت‌اند از:

۱) فحاشی با یکدیگر فریاد زدن

۲) به یکدیگر عنوان زشت دادن و همدیگر را تحقیر کردن

۳) زور فیزیکی علیه یکدیگر بکار بردن به عنوان مثال هل دادن-تنه زدن -با آرنج به کسی زدن

۴) تهدید یکدیگر

۵) نادیده گرفتن معلم در کلاس

۶) یکدیگر را نسبت به موضوع حساسی اذیت کردن-یک خصوصیت فیزیکی و یا موضوع خانوادگی

۷) به حرمت خصوصی یکدیگر تعرض کردن- دفتر خاطرات خصوصی یکدیگر را خواندن

منبع:مقاله چـگونه می‌توانم روابط اجتــماعی را در بین دانش آموزان مدرسه تحت مدیریت تقویت کنیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.