دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

پاورپوینت کایزن

کایزن چیست ؟

کایزن یک مفهوم ژاپنی است که از ترکیب دو واژه KAI به معنی تغییر و ZEN به معنی خوب تشکیل شده‌است و تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

کایزن، روح کیفیت ژاپنی

معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران، کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد.

تاریخچه کایزن در ایران

در سال 1379 ، با هماهنگی سازمان ملی بهره وری ایران ( NIPO ) و سازمان بهره وری آسیا ( APO ) ، دوره ای با عنوان کارگاه آموزشی کایزن عملی به مدت پنج روز برای جمعی از واحدهای صنعتی استان یزد برگزار نمود .

شروع با کایزن

نکته اساسی این است که نگرش کارکنان از مدیریت بالا دست تا کارکنان جدید استخدام نیاز به تغییر دارند. کایزن می خواهد آن چیزی باشد که تمامی کارکنان آنرا بخواهند، زیرا میدانند که هم برای خودشان و هم شرکتشان مثمرثمر است و نمیتواند وسیلهای باشد که کارکنان به دلیل فشار و دستور مدیریت مجبور به اجرای آن شوند.

برای شروع کایزن به کارگیری کارشناسانی به غیر از کارشناسان مؤسسه (بعنوان مشاور) بسیار موثر است.

مدیران می باید شیوه ای را بسط و گسترش دهند تا منجر به ارائه بیشتر پیشنهادات و بیان هر چه بهتر عقاید کارکنان شود.

منبع : پاورپوینت کایزن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.