ریزش بهمن یا برفکوچ تودهٔ بزرگ برف است که در سراشیبی کوهستان به حرکت در میآید. تودههای بزرگ بهمن باعث مدفون شدن اشیا و مرگ جانداران میشود.
این پدیدهٔ سریع و ناگهانیِ جریان یافتن انبوهی از برف سطح شیبدار به سوی پایین است. این جریان در ناحیهٔ شروع معمولاً با شکستن مکانیکی در یک خشت برفی (بهمن دال) در ارتفاعات جایی که دورهٔ سرمای هوا در طول سال طولانیتر است آغاز میشود و این زمانی است که فشار وارد بر برف به بیش از توان مقاومتی آن میرسد. گاهی هم، این فشار به تدریج و با گستردهتر شدن برفهای نیمهمنجمد انجام میشود. پس از شروع، معمولاً به سرعت شتاب بهمن افزایش مییابد و با دربرگیری سریع برفِ بیشتر اندازهٔ حجم و جرم آن بیشتر میشود. اگر بهمن به سرعت کافی برسد برف ممکن است با هوا مخلوط شود و یک بهمن پودر برفی تشکیل شود، که یک نوع جریان گرانشی است. بهمنهای پودر برفی میتوانند سرعتی تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و تودههایی بیشتر از ۱۰ میلیون تن داشتهباشند. این جریان خود میتواند مسافتهای طولانی در مسیر به سوی پایین دره و حتی برای مسافت کوتاهی مسیری سربالایی بپیماید.
وزش بادهای سرد با سرعت حدود ٥٠ یا ٦٠ کیلومتر در ساعت همراه با ریزش برف و کاهش درجه حرارت به کمتر از ١٢ درجه زیر صفر ازجمله حوادثی است که در اکثر جادهها و نواحی کوهستانی کشور به وقوع میپیوندد و خسارتهای جانی و مالی فراوان به بار میآورد. لبههای خارجی کولاک دارای بادهای شدید با سرعت ٣٠ کیلومتر در ساعت است که تا میزان ١٢٠ کیلومتر در ساعت و حتی بیشتر نیز افزایش مییابد.
این نیروی بالا باعث حرکت کولاک از مرکز آرام آن میشود. وقتی کولاک فرا میرسد باران شدید و سیلاب رخ میدهد که معمولا خطرهای بیشتری نسبت به طوفانهای جوی ایجاد میکند. بادهای شدید و بارانهای مناطق سیلابی موجب خسارتهای گسترده و سیلاب میشود.هنگام وقوع کولاک در مکان امن و مطمئن بمانید. تنها در صورت لزوم تغییرات اضطراری را انجام دهید. به خاطر بسپارید که احتمالا باد به سرعت از جهت مخالف و با نیروی بیشتر بازمیگردد. در مناطق دریایی کولاکها امواج عظیمی ایجاد میکنند که به صورت موجهای جذر و مددار بزرگ به ساحل میرسد. بیشتر کسانی که در کولاک جان خود را از دست میدهند، در این سیلابها گرفتار میشوند. کولاکها آرام حرکت میکنند. افراد گرفتارشده ممکن است چندین ساعت در معرض کولاک باشند. مرکز کولاک به آرامی حرکت میکند و عبور آن از هر منطقه چند دقیقه تا نیم ساعت یا بیشتر طول میکشد.
منبع:پاورپوینت بهمن
بودجهبندی سرمایهای (انگلیسی: Capital budgeting) در امور مالی شرکتها، به تعیین میزان هزینه و درآمد حاصل از داراییهای سرمایهای شرکت و انجام تحلیلهای لازم برای انتخاب نوع این داراییها اطلاق میگردد. در تمامی شرکتها فهرستی از طرحها و پروژهها، جهت برآورد هزینههای سرمایهای توسط مدیران میانی و عملیاتی، به مدیران عالی پیشنهاد میشود. پس از انجام بررسیها و برگزاری جلسات میان مدیران ارشد و مدیران ردههای بالاتر، برخی از این طرحها انتخاب میشود، سپس بودجه سرمایهای تهیه و جهت تصویب به هیئت مدیره ارائه میگردد. طی نمودن این فرایند، نیازمند برآورد وجوه مورد نیاز جهت اجرای طرحها، همچنین پیشبینی درآمدها و هزینههای اجرای طرح (جریانات نقدی) میباشد، که طی نمودن این مراحل، ریسک برآورد هزینه و زمان را تا حد زیادی کاهش میدهد.
با پیشرفتهای شگرف تکنولوژیک در زمینه بهبود روشهای تولید کالاها و خدمات، واحدهای تجاری مختلف همه ساله مبالغ هنگفتی را در تاسیسات، ماشینآلات ، تجهیزات، حفظ محیط زیست و سایر داراییهای جدید سرمایه گذاری میکنند، داراییهای بلندمدت که داراییهای سرمایهای نامیده میشوند در فرایند فیزیکی تولید کالاها و خدمات طی چند دوره مختلف توسط واحد تجاری مورد استفاده قرار میگیرند.
روشها و تکنیکهای مختلفی برای بودجهبندی سرمایهای و ارزیابی پروژههای سرمایهای بکار میرود کههر روش بر شاخصی کلیدی تکیه دارد . جریان نقدینگی را میتوان مهمترین عنصر در فرایند بودجهبندی سرمایهای بشمار آورد .نرخ بازده حسابداری ، دوره بازگشت سرمایه ، خالص ارزش فعلی ، نرخ بازده داخلی و نرخ بازده داخلی تعدیلیافته مهمترین شاخصهای ارزیابی پروژهها و روشهای بودجهبندی سرمایهای میباشند که شاخصهای تنزیلی کاملتر و دقیقتر از شاخصهای غیرتنزیلی میباشند .نگاه ویژه به مفاهیم پایه نظیر عملیات تنزیل و هزینه سرمایه و درک عمیق از شاخصهای مختلف میتواند ارزیابیها و تحلیلهای مربوطهرا تقویت نماید . این مقاله با تشریح مبانی و مفاهیم بودجهبندی سرمایهای و ارزیابی پروژهها سعی دارد تا با تبیین جایگاه و مفاهیم بودجهبندی سرمایهای و ارزیابی پروژهها ، ضمن تشریح روشها و چالشها گامی در راستای ارزیابی جامعتر از پروژهها در بستر بودجهبندی سرمایهای شرکتها بردارد
تجارت الکترونیکی (به انگلیسی: Electronic commerce) انجام تمام فعالیتهای تجاری اعم از فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت تحت عنوان تجارت الکترونیکی شناخته میشود.[۱] در نگاهی جامعتر و از منظر خود مفهوم تجارت، تجارت الکترونیکی نه تنها مواردی را در بر میگیرد که در آن از «تبادل الکترونیکی داده» استفاده شده، بلکه فناوریهای قدیمیتر همچون تلکس و تلکپی را هم شامل میشود. چرا که تجارت و تبادل اطلاعات و معامله در هر بستری در مفهوم تجارت است و اشاره به تجارت الکترونیکی صرفاً اشاره مستقیم به روش و بستر تبادل اطلاعات و انجام معامله دارد.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. با محبوبتر شدن دستگاههای تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایتهایی مانند فیسبوک و پینترست (Pinterest)، شبکههای اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شدهاند. برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال ۲۰۱۴، در فروشهای انجام شده بر روی پلتفرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify ، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکههای اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیسبوک به این پلتفرم هدایت شدهاند.
امروزه هیچ کسب و کاری، چه از نوع بنگاه با بنگاه (B2B) یا بنگاه با مصرفکننده (B2C)، نمیتواند «بازار آنلاین» عظیمی را که در اینترنت وجود دارد، نادیده بگیرد. تجارت الکترونیکی اجتنابناپذیر است. بازارهای فیزیکی بهمعنای واقعی کلمه جایگزین «بازارهای مجازی» شدهاند. تجارت الکترونیک با تعریف مجدد «بازار»، تا بهحال تأثیر زیادی در سازمانهای تجاری داشته است. تجارت الکترونیکی باعث شده است که فروشندگان برای رسیدن به بازارهای وسیع و مشتریان بیشتر، مسیر تجارت خود را تغییر دهند. درک عمیق از «بازاریابی آنلاین» و «تجارت الکترونیک» برای هر متخصص مدیریت آیندهنگر اهمیت بسیاری یافته است. مدیران بازاریابی باید قوانین جدید را در بازاریابی آنلاین فرا بگیرند که کاملاً متفاوت از بازاریابی سنتی، فروش، توزیع و استراتژیهای تبلیغاتی است. یادگیری اینترنت، مکانیزمهای تجارت الکترونیکی، فناوریها، یادگیری نحوه فروش آنلاین، درک مشتری الکترونیکی و یادگیری جهت شناسایی، ساخت و ایجاد ارتباط با مشتری الکترونیکی، اجزاء ساختار جدید برای یادگیری هستند.
در واقع حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند، تصمیم بگیرند. حسابداری کاربردی پیشرفته یکی از ابزارهای مورد نیاز همه مدیران است. آشنایی با گزارشات حسابداری نظیر صورت های سود و زیان، ترازنامه و آشنایی با ثبت حساب ها از مواردی است که مدیران با آن در ارتباط هستند
یادگیری مسائل پیشرفته در حسابداری واحدهای تجاری از اهداف اصلی این درس است و همچنین دانشجویان با حسابداری مربوط به شعب، روش های حسابداری آن، نحوه گزارشگری مالی مربوط به بخش های مختلف شعب، روش های حسابداری ادواری و دائمی، حسابداری کالای امانی، گزارشگری مربوط به شعبات خارجی و نحوه حسابداری آن ها بیشتر آشنا می شوند. ضمنا با توجه به وجود شرکت های خارجی در ایران، با روش های حسابداری مربوط به مبادلات با ارز خارجی (ارزی) و با توجه به نوسانات نرخ ارز، مهم بودن این مطلب در معاملات، تفاوت نرخ ارز در زمان معامله، تسویه حساب با حسابداری تسعیر ارز بر طبق استانداردهای پذیرفته شده و نحوه گزارشگری این معاملات، به طور کامل برای دانشجویان تشریح می شود.
حسابداری پیشرفته ۲ یکی از دروس مهم و کاربردی دانشجویان حسابداری است که در صورت یادگیری صحیح در بازار کار پولساز و کاربردی است، لیکن یادگیری مباحث پیچیده نیاز به تمرکز و آموزش گام به گام و ساده است. آموزشی که دانشجو بتواند با یادگیری موضوعات اساسی، خود به تعمیق آن پرداخته و تسلط کافی را کسب نماید. امروزه با توجه به گستردگی حجم فعالیت های بازرگانی، اکثر واحدهای تجاری جهت نیل به اهداف خویش از گسترش بیرونی (ترکیب) به جای گسترش درونی استفاده می نمایند. این قبیل شرکت ها، عمدتا در تلاشند که تمام فعالیت خود را از طریق تحصیل واحدهای تجاری دیگر به انجام برسانند.
جزوه ای بی نظیر از درس حسابداری پیشرفته ۲ که توسط استاد سید محبوبه جعفری تدوین گشته و کاملا روان و ساده به مباحث این درس می پردازند و برای هر مبحث تمرین های کامل حل شده که به دانشجویان کمک میکند تا مطالب را راحت تر درک کنند. درس حسابداری پیشرفته (۲) آخرین درس از دروس رشته ی حسابداری مالی می باشد مباحث و سرفصل این جزوه را میتوانید در ادامه مطلب در سایت آی آر حسابداران بررسی کنید .