دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

پاورپوینت زندگانی حضرت فاطمه(س)

فاطمه دختر محمّد ملقّب به زهرا (به عربی: فاطِمَةُ الزَّهراء بنت محمّد؛ زادهٔ ۲۰ جمادی‌الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام‌الفیل برابر ۱۸ تا ۸ پیش از هجرت در مکّه – درگذشتهٔ ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه) دختر محمّد و خدیجه، همسر علی بن ابی‌طالب، و مادر حسن بن علی و حسین بن علی است. او کوچک‌ترین دختر محمّد و تنها فرزندش بود که از خود فرزندانی باقی گذاشت، که به «سید» یا «شریف» مشهورند. در تاریخ تولد فاطمه اختلاف بسیاری هست. اما دو قول پنج سال پیش از بعثت و پنج سال پس از آن رایج‌تر است.
حضرت فاطمه در کودکی مستقیماً زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت؛ و جوانیش را در دوران دشوار کار تبلیغی پدرش گذرانید. فاطمه در محاصرهٔ شعب ابی‌طالب مادرش را از دست داد. پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با علی بن ابی‌طالب ازدواج کرد و چهار یا پنج فرزند به دنیا آورد. در سال یازدهم هجری، پس از درگذشت پدرش، به دفاع از علی بن ابی‌طالب در جانشینی محمد پرداخت و خطبهٔ فدکیه را در مسجد پیامبر برای دفاع از حقّ خویش در مورد فدک ایراد کرد. او احتجاج‌های بسیاری با ابوبکر و عمر کرد، اما این احتجاج‌ها سودی نبخشید. در جریان این وقایع، عمر و گروهی از همراهانش به‌قصد گرفتن بیعت به خانهٔ علی رفته و در آنجا با مقاومت علی و فاطمه و طرفدارانشان روبرو شدند. او نخستین کس از خانوادهٔ محمّد است که پس از محمّد درگذشت. تاریخ درگذشتش را از سی روز تا شش ماه پس از محمّد آورده‌اند، اما دو قول هفتادوپنج روز و نودوپنج روز رایج‌تر و معتبرتر است. محل دفن فاطمه زهرا نامشخص و مورد اختلاف است. با این همه، سه جای محتمل‌تر است: نخست در روضهٔ نبوی میان قبر و منبر پیامبر، دوم در خانهٔ خود فاطمه زهرا که اکنون در مسجد النبی قرار گرفته‌است، و سوم در قبرستان بقیع.

فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی می‌باشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیده‌ی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (علیها السلام) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (علیها السلام) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند. اما نکته‌ای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت می‌شود و آن اینست که اگر فاطمه (علیها السلام) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالیترین رتبه‌های روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است. این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما در این قسمت به طور مختصر و با رعایت اختصار، به مطالعه شخصیت و زندگانی آن بزرگوار خواهیم پرداخت.

منبع:پاورپوینت زندگانی حضرت فاطمه(س)

پاورپوینت مدیریت مشارکتی

مدیریت مشارکتی به معنای مشارکت افراد مناسب، در زمان مناسب و برای انجام کار مناسب است. بر پایه این تعریف، مشارکت کارکنان در کارهایی که به خود آن ها مربوط می شود؛ مشارکتی داوطلبانه، ارادی و آگاهانه خواهد بود که این درگیری شخص را تشویق می کند که به تحقق هدف های گروه کمک کند و در مسؤلیت ها و پیامدهای آنها سهیم شود.

مدیریت مشارکتی از نظر تقویت تصمیم‌ گیری گروهی در سراسر سازمان، مفهومی متفاوت از مدیریت سنتی است. رویکرد مذکور بر اساس کارگروهی، شفافیت و شفقت بنیان گذارده شده است.

مدیریت مشارکتی از نظر تقویت تصمیم‌گیری گروهی در سراسر سازمان، مفهومی متفاوت از مدیریت سنتی است. رویکرد مذکور بر اساس کارگروهی، شفافیت و شفقت بنیان گذارده شده است. در این قسمت از مقاله به ۴ ویژگی اصلی مدیر مشارکت‌جو اشاره می‌شود:

۱) کارگروهی: مدیران سنت‌گرا معتقد هستند منشا قدرت از موقعیت فرد در سازمان نشات می‌گیرد. در مقایسه مدیران مشارکتی بر این باورند که قدرت زمانی ارزشمند است که برگرفته از همکاری تیمی باشد. ایده‌ها و بازخوردها در چنین فضایی از کسب‌وکار مورد پذیرش هستند و افراد در استفاده از منابع سازمان آزادی عمل بیشتری دارند.

۲) شفافیت: مدیریت سنتی در پی کسب مالکیت کامل طرح‌ها و اطلاعات سازمان است، درحالی‌که مدیریت مشارکتی آشکارا اطلاعات و دانش را در سراسر سازمان به اشتراک می‌گذارد. این راهبرد به کارکنان اجازه می‌دهد تا در فرآیند بهبود فضای کسب‌وکار مشارکت فعالانه داشته باشند.

۳) انعطاف پذیری: مدیران سنت‌گرا معتقد به حفظ ساختار و سلسله مراتب سازمانی هستند. این در حالی است که مدیران مشارکت‌گرا حامی ایجاد انعطاف بیشتر در وظایف و نقش‌های کارکنان و ایجاد ارتباطات افقی هستند. ایجاد چنین فضایی به واسطه یک سیستم بررسی عملکرد انعطاف‌پذیر تسهیل می‌شود.

۴) شفقت: مدیران سنتی در دستیابی به اهداف و حفظ استانداردها از منابع قدرت استفاده می‌کنند. اما در مقایسه مدیران مشارکت‌گرا معتقدند بهترین نتایج در سایه گوش فرا دادن به خواسته‌های کارکنان و کسب اطمینان از رضایتمندی واقعی آنان قابل کسب خواهد بود.

منبع:پاورپوینت مدیریت مشارکتی

پاورپوینت مدیر بازاریابی و تبلیغات

مدیر بازاریابی (Marketing Manager) یا مدیر مارکتینگ کسی است که امور بازاریابی یک کسب و کار یا محصول را مدیریت می کند. ممکن است یک مدیر بازاریابی مسئول چندین کالا و خدمات باشد یا صرفا مسئول یک محصول باشد. یک مدیر بازاریابی باید روحیه ای اجتماعی، دوستانه و با روابط عمومی بالا و انعطاف پذیر داشته باشد. علاوه بر این موارد مدیر بازاریابی باید کاملا متمرکز باشد، به جزئیات توجه کند و در مورد اختصاص بودجه و محدودیت های زمانی هوشیارانه عمل کند.

مدیر تبلیغات مسئول توسعه ، اجرا ، و مدیریت استراتژی های تبلیغاتی شرکت هم از دیدگاه فروش و هم فنی است. این شغل بازاریابی شامل ارائه ابتکارات و مدیریت تبادل نظرها و اجماع با حامیان فروش و آژانس های تبلیغاتی می باشد.
    مدیران تبلیغات زمان زیادی را نیز صرف مذاکره با نمایندگان فروش خارج از سازمان می کنند و مسئول مدیریت توسعه اقدامات برای سهولت فروش و مدیریت رسانه ای هستند.
آنها همچنین ، عموماً، مسئول مدیریت گروهی از نمایندگان فروش تبلیغات هستند.  علاوه بر فعالیت روزانه ، نقش مدیر تبلیغات ایجاد علاقه در میان خریداران بالقوه یک کالا یا خدمت برای واحد سازمانی یا کل سازمان و یا یک پروژه ( برای آژانس تبلیغاتی خاص ) است.از آنجایی که بخش بازاریابی بخشی مهم از فرایند هر کسب و کاری را شامل می شود. مدیر بازاریابی به عنوان ایفا کننده مهم ترین نقش این دپارتمان در هر سازمان دارای وظایف و تعهداتی می باشد. این وظایف به طور خلاصه عبارتند از:

  • برنامه ریزی، اجرا و کنترل تمامی فعالیت های بخش بازریابی یک سازمان
  • توسعه استراتژی های بازاریابی به صورت هماهنگ با مقاصد سازمان
  • همکاری وهماهنگی کمپین های بازاریابی با بخش فروش
  • بررسی و تنظیم بودجه برای بخش بازاریابی
  • خلق و انتشار کلیه ملزومات بازاریابی براساس برنامه بازاریابی
  • برنامه ریزی و اجرای تمامی فرایندهای تبلیغاتی
  • مدیریت در جهت بهبود کمپین های خلاقانه و ایجاد معیار برای میزان موفقیت آنها.
  • مسئولیت کامل مدیریت برند و هویت سازمان.
  • آماده سازی کمپین های پرینتی و اینترنتی.
  • بررسی و کنترل میزان موثر بودن کمپین ها و تهیه گزارش برای ذینفعان سازمان.
  • خلق پهنای گسترده از برنامه های بازاریابی.
  • همکاری نزدیک با آژانس های تبلیغاتی و بخش تولیدی سازمان به هنگام معرفی کالا و خدمات جدید.
  • ایجاد روابط درون سازمانی موثر با هدف یکپارچگی تمامی اعضا با برنامه های بازاریابی
  • تحلیل عددی تمامی بازخوردها و نتایج حاصل از برنامه ها و فعالیت های بازاریابی
  • استخدام اعضای دپارتمان بازاریابی و آموزش و نظارت بر دستاوردهای اعضا
  • تهیه گزارش مربوط فرایند های بخش بازاریابی و ارتباط نزدیک با ذینفعان

منبع:پاورپوینت مدیر بازاریابی و تبلیغات

پاورپوینت معماری پرش کیهانی

معماری پرش کیهانی نام فارسی کتابی است از چارلز جنکس که در مورد روندهای معماری در اواخر قرن بیستم است.
بنیانگذار و صاحب سبک در این مقوله فرانک گری است. در معماری پرش کیهانی طرح‌ها به صورت فانتزی و کژریخت (دفرمه) است. سبک پرش کیهانی سبک جدیدی است که بیش از ۱۰ـ۱۲ سال سابقه ندارد.
از نمونه کارهای فرانک گری می‌توان به موزه گوگنهایم واقع در شهر بیلبائو اسپانیا و همچنین سالن کنسرت والت دیسنی در لوس آنجلس اشاره کرد.
در کارهای فرانک گری خط راست وجود ندارد. پلان این موزه به شکل گلی در حال شکفتن است و اجزای ساختمان از مرکز به سمت بیرون گسترش یافته‌است. جنس نمای موزه از ورق تیتانیوم است.

اغلب معماران دهه ۸۰ سبک دیکانستراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند، از اواسط دهه ۹۰ میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزنمن، فرانک گهری و دنیل لیبسکیند روند پیدایش و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمان های آنها، روند طراحی و پیدایش، مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.در این نوع معماری طرحها به صورت فانتزی و دفرمه هستند. تغییر نگرش نسبت به زندگی اساسا ساده و منظم به سمت دیدگاه پیچیده و طعنه آمیز چیزی است که باید هر فرد از آن عبور کند تا پخته شود .

در این نوع معماری طرحها به صورت فانتزی و دفرمه می باشد تغییر نگرش نسبت به زندگی اساسا ساده و منظم به سمت دیدگاه پیچیده و طعنه آمیز چیزی است که باید هر فرد از آن عبور کند تاپخته شود .شاید مناسب ترین کلام در این زمینه صحبت جکنز در سخنرانی موزه هنرهای معاصر باشد که از تغییر در الگوها و مدل های گذشته صحبت می کرد. به گفته او در زمان ما تغییرات عظیم در علم و همچنین نگاه کل جهانیان به علوم پدیدار شده است که قابل مقایسه با تفکرات گذشته گان نیست. مهمترین زمینه های که جنکز در ارتباط با این تغییرات بحث می کند این گونه است که در تفکر نیوتونی ، جهان همانند ساعت در نظر گرفته می شد و نظمی اهنین بر ان حاکم بود که کل کائنات را در برمی گرفت ، در حالی که در دانش امروز ، جهان منظم و قابل پیش بینی نیست و کل کائنات به مراتب پیچیده تر از ان است که به سادگی و سهولت یک دستگاه مکانیکی کار کند.

žهمچنین جنکز از غیر خطی بودن جهان و غیر قابل پیش بینی بودن اجزاء در فیزیک کوانتوم بحث می کند که دانشمندان بزرگی همچون هایزنبرگ و استفان هاوکینگ از آن صحبت می کنند جهانی که چون موج در هم می پیچد و سباه چاله های کهکشانی همه چیز را در خود فرو می برند. بدین ترتیب هندسه دکارتی که با خطوط مستقیم و جهات افقی و عمودی و قائم سر و کار داشت که نتیجه آن معماری با زوایای قائمه می باشد. با هندسه غیر خطی و موجی شکل و ابر مانند دیگر خواص ساده خود را از دست داده و دریافت تازه ای از جهان را به دست می دهد.

žهمچنین با ریاضیات و هندسه جدید  تئوریهای پیچیدگی عنوان شده است که سعی می کند محیط های مغشوش و در هم تنیده را بشکافد و راز گشایی کند بدین ترتیب هندسه توپو لوژیک از برامدگی ها و فرو رفتگی های زمین حکایت می کند و درراه توضیح هندسی این پدیده ها است. در صورتی که هندسه ساده دکارتی که فقط با سطوح صاف سر وکار داشت ، نمی تواند در این سطوح غیر مسطح و پر از پستی و بلندی به کار می اید.

žاگر جهان نیوتون ، جهانی ریاضی گون و همانند یک ساعت مکانیکی قابل پیش بینی بود ، جهان بعد از مدرن ، جهانی در حال تحول و همانند توده ای ابر غیر قابل پیش بینی است.

منبع:پاورپوینت معماری پرش کیهانی

پاورپوینت معماری دیکانستراکشن

آشنایی با معماری دیکانستراکشن


دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به مکتب دیکانستراکشن، پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.

سبک معماری دیکانستراکشن  سبکی از معماری است که از بطن فلسفه و مباحث فکری نیمه دوم قرن گذشته در غرب ظاهر شده است . مکتب فکری  دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا  فیلسوف  معاصر فرانسوی پایه گذار ی شد او یکی از فلاسفه شاخص  مکتب پسا ساختارگرایی است  .

معماری دی کانستراکش یا ساختار شکن اصول و مبانی ساختارگرایی را به چالش می کشد. دیکانستراکشن ها معتقدند، هر پدیده، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجـود ندارد و هیچ برداشتی بر برداشت دیگر ارجحیت ندارد. این سبک از اوایل دهه 80 میلادی توسط پیتر آیزمن وارد حوزه معماری در آمریکا شد .او معتقد بود معماری مانند سایر علوم می باید خود را با زمان و تحولات آن سازگار کند .از نظر آیزمن معماری مدرن توجه خود را معطوف به آینده و معماری پست مدرن برعکس به گذشته نظر دارد ولی تفکر  و اندیشه معمار امروز باید  براساس شرایط کنونی شکل گیرد.


ویژگی های سبک معماری دیکانستراکشن

  • ایجاد احساس تعلیق، ناپایداری و پویایی
  • همجواری نمادهای نامربوط در کنار یکدیگر
  • استفاده از سطوح و خطوط مورب و کج و معوج
  • تداخل احجام و سطوح معلق در ترکیبی هنرمندانه

منبع:پاورپوینت معماری دیکانستراکشن