دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

مقاله چگونگی شکل گیری کاراکتر «ژاکلین» در تئاتر «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد!»

ژاکلین دِردِریان با نام هنری ژاکلین، آهنگساز و ترانه‌سرای ارمنی‌تبار اهل ایران است. همچنین او از معدود هنرمندان موسیقی ایران است که همزمان آهنگ و ترانه برای شمار زیادی از خوانندگان پرآوازه ساخته است. وی فرزند خواننده مشهور ویگن است.
ژاکلین ویگن (دردریان)، فرزند ویگن، خوانندهٔ نام‌آشنای ایرانی است. او خواهر دوقلوی آیلین بازیگر سینمای قبل از انقلاب ایران و مجری سابق شبکه‌های فارسی زبان است. ژاکلین، خواننده، سراینده و سازندهٔ هنرمندی که با ساختن ترانهٔ «پرنده» به‌عنوان یک آهنگساز شناخته شد و نزدیک به ۴۰ سال است که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین ترانه‌سرایان و آهنگ‌سازانی ایرانی شناخته می‌شود.وی به تازگی صفحه ای به اسم خود در اینستاگرام برای طرفدارنش باز کرده است ژاکلین را می‌توان به‌عنوان تنها آهنگ‌ساز خانم و مطرح در تاریخ موسیقی ایران نام برد.

این پرسشی است که هر بازیگر از خود در ابتدای کارش بر روی متن نمایشنامه و کاراکتر که قرار است بازی کند , می‌پرسد و با استفاده از دانش علمی‌و تجربی خود سعی می‌کند که به آن پاسخ دهد . در واقع او برای شخصیت پردازی درست نیاز به دانش و تجربه تئائری دارد و در این میان تئوریهای موجود تئائر نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند . احتمالاً تئوری  از زمانیکه علم رو به پیشرفت گذاشته است اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع هر تئوری چکیده تجربیات و آموخته های یک یا چند نسل از پیشینیان است , پس بایستی با تأمل و احترامی‌خاص با آنها برخورد کنیم . نکته دیگر اینکه ما بواسطه همین تئوریهاست که می‌توانیم به تجربیات جدید دست پیدا کنیم و همین تئوریها هستند که اندوخته علمی‌ما را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بایستی حذف و تعدیل شوند

بارها و بارها از کارگردانم شنیدم که می‌گفت : بازیگر نباید نقش را بازی کند , او ابزاری است در خدمت نقش , پس بگذارید نقش شما را بازی کند . برای رسیدن به این نظریه و عمل کردن به آن دست به تجربه ای نو زدیم.

در این تجربه جدید برای رسیدن به شیوه اجرایی مورد نظر کارگران مجبور بودیم که بعضی از تئوری ها را به شکلی تعدیل و یا حذف کنیم . این قضیه در ابتدا باعث بوجود آمدن اختلاف نظر بین اعضا گروه شد . زیرا عده ای بر این عقیده بودند که ماحق نداریم در تئوریها دست ببریم و باید آنها را بطور کامل بپذیریم و بقیه عکس این نظر را داشتند ولی کارگران برای آنها این موضوع را توضیح داد و گفت : که قصد ما نادیده گرفتن و زیر پا گذاشتن اصول نیست و مـا فقط می‌خواهیم تجربه ای جدیدی را به انجام برسانیم

منبع:مقاله چگونگی شکل گیری کاراکتر «ژاکلین» در تئاتر «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد!»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.