خواندن مهمترین و پیچیدهترین فعالیت آموزشی کودکان در سالهای آغازین مدرسه است و زیربنای همه انواع یادگیری است.
اختلال خواندن شایعترین نوع اختلال یادگیری است.
نقص و اختلاف چشمگیر حافظه فعال در افراد مبتلا به اختلال خواندن در پژوهشهای مختلف به اثبات رسیده است.
تحقیقات در مورد کودکان با اختلال یادگیری نشان میدهد که نقایص در حافظه فعال مرتبط با ناتوانیهای خواندن، نوشتن و ریاضیات است.
لذا
به منظور طراحی مداخلات اثربخش برای این گروه از کودکان، در کنار
فعالیتهای متمرکز بر مهارتهای خواندن، فراهم نمودن فرصتهایی برای تقویت
حافظه فعال نیز ضروری بهنظر میرسد.
هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی
فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن
ومحاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف
میشود.
یعنی این عدم توانایی در حوزه تحصیلی خاص زیر سطح مورد انتظار
براساس سن، هوش، و آموزش کلاسی کودک میباشد امکان دارد که ناتوانی یادگیری
با روحیه ضعیف، عزت نفس پایین و کمبود مهارتهای اجتماعی و افت تحصیلی همراه
باشد.
بزرگسالان مبتلا به این اختلال ممکن است در زمینههای استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند.
اختلال
یادگیری در همراهی با سایر اختلالات روان پزشکی کودک و نوجوان دیده میشود
دریک تا بیست و پنج درصد از افراد مبتلا به اختلال سلوک، اختلال لجبازی–
نافرمانی، اختلال بیش فعالی -نقص توجه و اختلال افسردگی، اختلال یادگیری
نیز گزارش شده است دراین تحقیق به خانواده و یادگیری سپس انواع ویژگی
اختلالات یادگیری نقش معلم وخانواده دربرخورد با مبتلایان به اختلالات
یادگیری مورد بررسی قرارگرفت یک اختلال یادگیری، اختلالی عصب زیست شناختی
است که از یک مشکل جدی در خواندن، حساب کردن و یا کلمهبندی نوشتن به
وجود میآید که انتظار نمیرود به یک فرد عادی نسبت داده شود. یک
اختلال یادگیری نه یک اختلال یادگیری است ونه بوسیله ی یک اختلال هیجانی
ایجاد میشود. اگر درست ارزیابی نشود تاثیر بالقوهای روی عملکرد
ناسازگارانهی فرد دارد و در حوزههای چندگانهی زندگی ضعف ایجاد
مینماید. وقتی فردی مظنون به اختلال یادگیری میشود، یک ارزشیابی عصب
روانشناختی تواناییها ضروری است تا منبع مشکل را به علاوه در حوزههای
توانایی عصب روانشناختی تعیین کند که میتواند به عنوان پایهای برای
فنون جبرانی و اختیارات درمانی باشد
منبع : مقاله اختلالات یادگیری