دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن

رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن

یافته­ها نشان داد که میزان رضایت از زندگی زناشویی با میزان عشق و علاقه، طول مدت زندگی زناشویی، اختلاف سنی زوجین، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان تحصیلات زوجین رابطه معنادار دارد، همچنین یافته‌های پژوهش وجود رابطه معنادار بین متغیر وابسته یعنی رضایت از زندگی زناشویی و دیگر متغیرهای مستقل پژوهش یعنی، میزان استفاده از رسانه‌ها، تحصیلات همسان زوجین، میزان درآمد خانواده و وضعیت اشتغال زنان متاهل( شاغل و خانه‌دار) را تایید نکرد.

نتایج حاصل از آزمون فرضیه‏‌‌های پژوهشی حاکی از آن است در نمونه مورد بررسی بین میانگین رضایت زناشویی در نوع ازدواج( ازدواج‏‌‌های دانشجویی و غیر دانشجویی )، جنسیت، هم زبان یا غیر هم زبان و سطح درآمد تفاوت معناداری وجود ندارد، اما این در بین میانگین رضایت زناشویی گروه نمونه با میانگین نظری جامعه، هم رشته یا غیر هم رشته بودن، در رشته‏‌‌های علوم انسانی با رشته‏‌‌های غیر علوم انسانی، هم پایه یا غیر هم پایه تحصیلی بودن و فاصله سنی زوجین تفاوت معنادار می‌باشددر این مطالعه، از یک مدل تاثیر همگذر و خارجی، برای بررسی شخصیت پیش گستر به عنوان یک پیش شرط بالقوه برای رضایت زناشویی در زوج‏‌‌های چینی که هر دو به کسب درآمد مشغول هستند، استفاده شده است.
بهطور خاص، شخصیت پیش گستر رابطه‌ای مثبت با تسهیل کار خانواده و مشکلات مربوط به کار خانواده دارد که به نوبه خود، تاثیر مثبت و منفی بر رضایت پیش بینی شده زناشویی می‌گذارند.

رضایت زناشویی
رضایت زناشویی، یکی از عوامل تعیین کننده در پیش بینی میزان صمیمیت یک رابطه عاشقانه و ماندگاری آن یا میزان درگیری زوجین و پایان یک رابطه است.
زوج‌هایی که احساس رضایت از زندگی زناشویی خود دارند، در روابط خود ثبات بیشتری دارند و برای حل کردن مشکلات و تعارض‌های زندگی مشترک خود بیشتر از دیگران، تلاش می‌کنند.
رضایت زناشویی ابعاد جسمی، جنسی و عاطفی را در بر می‌گیرد و با رفاه اقتصادی و اجتماعی و عوامل فرهنگی مرتبط است.
عدم رضایت زناشویی با افزایش تنش و درگیری بین زن و شوهر همراه است که در نهایت ممکن است به طلاق عاطفی یا جدایی زوجین منجر شود.
با توجه به نقش مهم رضایت زناشویی در بهزیستی روانی افراد، بازدهی شغلی و سلامت عمومی بدن در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل مهم در کسب رضایت در زندگی زناشویی بپردازیم.

منبع : مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن

نوآوری در فعالیت های خدماتی

نوآوری در فعالیت های خدماتی

روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‏‌ها توصیفی-پیمایشی است.
شرکت‏‌‌های دانش بنیان،کسب و کارهای دانش محوری هستند که با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیت‏‌‌های اقتصادی آن‏‌ها مبتنی و همراه با فعالیت‏‌‌های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‏‌‌های نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در یک جامعه می‌شوند این پژوهش به مطالعه و بررسی چالش‏‌‌های عمومی تجاری سازی محصولات شرکت‏‌‌های دانش بنیان با تاکید بر بخش بازاریابی و مالی در ایران می‌پردازد، به منظور شناخت چالش‏‌‌های موجود که بر سر راه تجاری سازی محصولات شرکت‏‌‌های دانش بنیان قرار دارد مصاحبه‌ای انفرادی با شش نفر از مدیران شرکت‏‌‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران صورت پذیرفت و بررسی نتایج حاصل از مصاحبه‏‌ها نشان داد که قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت چالش‏‌‌های جدی هستند که شرکت‏‌‌های دانش بنیان در تجاری سازی محصولات خود با آنها روبرو هستند.

نوآوری در فعالیت خدماتی
به منظور افزایش اعتبار و تایید نتایج حاصله از مصاحبه ها، در یک نظرسنجی از 80 نفر خبره مشخص گردید تمامی آنها با چالش‏‌‌های فوق الذکر که می‌توانند بر موفقیت تجاری سازی محصولات شرکت‏‌‌های دانش بنیان تاثیر بگذارند موافق می‌باشند 1- نوآوری خدمات عبارت است از ارایه خدماتی جدید در یک بعد یا چندین بعد که شامل مفهوم خدمت جدید، تعامل با مشتریان جدید، سیستم ارزش‌گذرای جدید/شرکای تجاری و مدل درآمدی جدید می‌باشد.
3- یک روش جدیدی از تفکر تجاری برای به‌سازی روش‌ها و فرآیندهای عملیاتی نسبتا محافظه‌کار و انعطاف‌پذیر که می‌تواند شرکت‌ها را به بهتر پاسخگو بودن به نیازهای بازار خودشان تبدیل کند.
به عبارتی نوآوری خدمات برای برآورده کردن نیازهای رو به رشد مشتریان جهانی، تبدیل به استراتژی مهمی برای شرکت‌ها در وجه تمایز میان خود و سایر رقبای بین المللی شده است.
شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارایه محصولات و خدمات جدید و مدل‏‌‌های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می‌باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت‏‌‌های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.

منبع : مقاله نوآوری در فعالیت های خدماتی

مقاله ویتامین ها

مقاله ویتامین ها

از سوی دیگر،مقدار زیاد این ویتامین سبب کاهش مصرف مس در سلولها می شود،بنابراین برای حفظ سلامتی مطلوب لازم است بین مصرف ویتامینها و سایر مواد غذایی تعادل مناسبی برقرار شود. ویتامین ای در کنار سایر مواد مغذی از قبیل روی و ویتامین ث باعث افزایش تولید اسپرم و هورمون های جنسی و مولد انرژی در بدن مردان می گردد، از اینرو کمبود ویتامین E با عوارضی مانند کاهش تمایلات جنسی همراه خواهد بود. مشکلات مصرف زیاد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد. همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید. باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۴۰۰واحد) خطر مرگ به همراه دارد.

ویتامین ها

ویتامین ها مواد آلی غیر از قندها، لیپیدها و پروتئین ها هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند و به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته،ویتامین هایی که می توانند تأثیراتی روی سیستم شنوایی داشته باشند شامل ویتامین C- A- C- E- B12 است. ویتامین‌ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. ویتامین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند.

منبع : مقاله ویتامین ها

وجدان کاری

وجدان کاری

هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان وجدان کاری کارکنان ادارات دولتی شهر تهران و یاسوج و مطالعه عوامل سازمانی مؤثر بر آن است. مطالعه حاضر با استناد به نظریه­های پارسونز، دورکیم، کوهن، مازلو و هومنز و با هدف پاسخگویی به این­که میزان وجدان کاری در بین کارکنان ادارات دولتی مورد نظر (استانداری، فرمانداری و شهرداری) در چه حدی است و عوامل مؤثر بر این مقوله کدامند؟ انجام گرفته است. چندی است اصطلاح (وجدان کاری) به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است. چندی است اصطلاح «وجدان کاری» به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است.

وجدان کاری

سازمان‌ها و مؤسسات برای افزایش بهر‌ه‌وری عملکرد، رضایت شغلی، تعهد کاری، انگیزش شغلی، وجدان کاری، و برعکس، کاهش بی‌انگیزگی، افسردگی شغلی، غیبت از کار، ترک کار و اخراج کارکنان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا کارکنان خود را برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت‌‌ها در سطحی رضایت‌بخش نگه دارند. به اعتقاد بنت و دورکین1 (2000)، الیزور و کالوسکی2 (2001)؛ لمونز و جونز3 (2001)؛ سینگ، گوپتا و ونوگوپال4 (2008) توجه به وجدان کاری در هر سازمان باید اولویت آن سازمان باشد و انجام مطالعه پیرامون وجدان کاری یک ضرورت است، زیرا هم عوامل فردی و هم سیستم اجتماعی یک سازمان در تعامل با یکدیگر، بر وجدان کاری مؤثرند.

منبع : مقاله وجدان کاری

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی

بهترین تشریح کننده این توانایی را می توان سازه جدید و جامع هوش فرهنگی دانست که تمامی جنبه های مورد نیاز برای فعالیت اثربخش در موقعیت های فرهنگی متنوع را در بر می گیرد. رهبران جهانی هنگامی می توانند در این فرآیند نقش آفرینی کرده و حرکت جهانی شدن را تسریع و تسهیل نمایند که قادر باشند با نفوذ در دل و جان پیروان، موقعیتهای ایجاد شده جهانی را مدیریت کنند. علاوه بر هوش متداول عقلانی (IQ) و هوش عاطفی (EQ) که همواره مورد تاکید صاحبنظران علم مدیریت و رهبری بوده است، رهبران هزاره سوم برای هدایت پیچیدگی هاینوین محیطهای جهانی نیازمند هوش دیگری نیز هستند که از آن به هوش فرهنگی تعبیر می شود (چین و گای نیر[3]، 2006). از آنجایی که جهانی شدن فرآیندی شتابان و به سرعت در حال توسعه و از طرفی عرصه همسفری همه ملتهای جهان با ویژگیهای خاص فرهنگی و اجتماعی خویش است لذا رهبران آینده جهان باید توانایی شناخت و تکریم ارزش ها و فرهنگ های شرکت کنندگان در سفر جهانی شدن را داشته باشند.

هوش فرهنگی

محیطهای کاری در سرتاسر جهان بسیار متنوع شده اند و این امر به خصوص درباره کشورهای توسعه یافته بیشتر صدق می کند. در کنار تغییرات علوم و فناوری و انتقال دانش، فرایندهای طراحی، تولید و توزیع در قرن حاضر نهایت تنوع را پیدا کرده اند.مثلاً طراحی محصول ممکن است در آلمان، تامین مالی از ژاپن، هدایت برنامه ها توسط ایالات متحده، کارهای دفتری در بلغارستان، کار تولیدی در چین و توزیع ممکن است در سرتاسر جهان صورت بگیرد. در نتیجه مدیران با محیطهای داخلی و خارجی بسیار متنوعی در سازمانهای خود روبه رو هستند.

منبع : مقاله هوش فرهنگی