دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

دکتر روانشناس

مطالب روانشناسی ، موفقیت و سلامت روانی

سری چهارم مقاله و پروژه های روانشناسی

سری چهارم جدیدترین مقاله و پروژه های روانشناسی به صورت فایل ورد و قابل ویرایش آماده گردید

مقاله اسباب بازی کودکان
مقاله از خود بیگانگی
مقاله اختلالات وابسته به مواد
مقاله اختلالات زبان
مقاله اختلالات روانی
مقاله اختلالات جنسی
مقاله اختلالات تیک یا تیک عصبی
مقاله اختلال یادگیری در نوشتن
مقاله اختلال یادگیری از تعریف تا درمان
مقاله اختلال در خواندن
گزارش کارآموزی مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی (دختران فراری)
رابطه شغل و شخصیت
خانواده درمانی
تحقیق هوش هیجانی و تاثیر آن بر شادکامی
تحقیق هنجاریابی آزمون افسردگی کودکان ماریاکواس برای کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی
تحقیق میزان کنترل خشم دردانش آموزان دختر
تحقیق میزان رضایت مندی در بین دانشجویان
تحقیق مقایسه ی بازیگوشی روانشناختی، کنجکاوی و سبک های یادگیری در افراد دارای اختلال بینایی و همتایان بینای آنها
تحقیق مقایسه هوش هیجانی و جرات ورزی در دانش‌آموزان دختر و پسر نابینا و عادی
تحقیق مقایسه میزان افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل

جدیدترین مقالات روانشناسی

با سلام

لیست جدیدترین مقالات و تحقیق های روانشناسی به صورت فایل ورد آماده گردید

مقاله هویت
مقاله هوش هیجانی و کاربرد آن در مدیریت
مقاله هوش و خلاقیت
مقاله هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
مقاله نقش ورزش در یادگیری
مقاله نقش وراثت در بزهکاری
مقاله نقش والدین در کاهش یا افزایش بزهکاری کودکان
مقاله نقش والدین در کاهش با افزایش بزهکاری کودکان
مقاله نقش مهارت تفکر خلاق
مقاله نقش عوامل روانشناختی در گرایش به مواد روانگردان
مقاله نقش تکالیف در یادگیری دانش آموزان با تاکید بر نقش والدین
مقاله نقاشی کودکان
مقاله نظریه تولمن
مقاله نظرات مختلف درباره انسان شناسی
مقاله میزان و عوامل موثر بر ایجاد اعتیاد به اینترنت
مقاله موفقیت چیست
مقاله مباحث در رابطه با اتانازی
مقاله کودکان دیرآموز
مقاله کمرویی و راه های درمان
مقاله فراوانی علایم افسردگی، اضطراب منتشر، وسواسی و ترس مرضی در فاز اینترایکتال مبتلایان به صرع

باورهای شناخت شناسی و مدل های آن

باورهای شناخت شناسی و مدل های آن

شناخت­ شناسی[۱] حوزه­ای از فلسفه است که به بررسی ماهیت دانش پرداخته و چگونگی قضاوت و ارزیابی یافته­ های علمی را مورد مطالعه قرار می­دهد. امروزه روانشناسان به این حوزه علاقه­ مند شده­ اند و به بررسی باورهای شناخت­ شناسی افراد (عقاید آنان در مورد دانش و دانستن) می­­پردازند و سعی می­کنند به سؤالاتی از این قبیل که باورهای افراد در مورد ماهیت دانش و دانسته­ هایشان چیست؟ این باورها تحت تأثیر چه عواملی قرار می­گیرند و به چه میزان بر فرآیندهای شناختی و انگیزشی از جمله اهداف پیشرفت تأثیر می­گذارند؟ پاسخ دهند.

پیاژه[۲] (به نقل از هوفر[۳] و پینتریچ[۴]، ۱۹۹۷) از واژه شناخت­ شناسی ژنتیک برای توصیف نظریه­ ی رشد هوشی خود استفاده کرد که خود نقطه ­ی شروعی برای پیوند فلسفه و روانشناسی بود. این مسئله گام مهمی در رشد روانشناسی شناختی در دوران غلبه ­ی رفتارگرایی، که دانستن را از یادگیری جدا می­کردند، به شمار می­ آمد (کولبرگ[۵]، به نقل از هوفروپینتریچ، ۱۹۹۷).

در این مسیر، کوشش های پری[۶] (به نقل از هوفر و پیتریچ، ۱۹۹۷) جهت فهم نحوه­ ی تفسیر یادگیرندگان از تجارب آموزشی خود، منجر به پیدایش اولین نظریه­ های شناخت­ شناسی در حوزه­ی روانشناسی شد. پری در جریان کار خود به بررسی ماهیت دانش[۷] و ماهیت دانستن[۸] پرداخت. در مورد ماهیت دانش او قطعیت دانش[۹] را مطرح کرد و برای آن طیفی مابین مطلق گرایی تا نسبی گرایی وابسته به بافت[۱۰]  در نظر گرفت.

در مورد ماهیت دانستن هم به بیان منبع دانش[۱۱] پرداخت و آن را به منابع قدرت بیرونی و درونی (خود فرد)[۱۲] تقسیم کرد. در واقع قصد او از این تقسیم­ بندی ها این بود که ببیند دانشجویان چگونه تجارب آموزشی خود را تفسیر می­کنند،آیا دیدی صحیح و غلط  (ثنوی­گرایی) به مطالب علمی دارند یا بنا به شرایط صحت دانش موجود را مورد بررسی قرار می­دهند.

همچنین منبع دانشی (بیرونی/ درونی) که دانشجویان برای خود در نظر می­گیرند، مشخص کننده ­ی نظر آنان در مورد یکسان بودن دانستن و یادگیری است. هنگامی که دانشجویان معتقد به قدرت بیرونی هستند، فرایند یادگیری را جدا از دانستن می­دانند، اما هنگامی که منبع دانش را درون خود می­ پندارند، در واقع دانستن و یادگیری را یکی در نظر می­گیرند.

مدلهای شناخت­ شناسی

 ۱-مدل شناخت ­شناسی پری، بلنگی و ماگلدا

 در اواخر دهه ۱۹۶۰ پری (۱۹۶۸) به علت تحقیق در مورد رشد باورهای شناخت ­شناسی شهرت یافت. او بر اساس مصاحبه­ها و پرسشنامه­ های انجام شده بر روی دانشجویان کارشناسی دانشگاه هاروارد نظریه­ی خود را بنا نهاد. پری بیان داشت دانشجویانی که به دانشگاه وارد می­شوند، معتقدند، دانش امری ساده و قطعی است که توسط یک مرجع قدرت علمی مشخص می­شود، در حالی­که با گذشت زمان اکثر دانشجویان سال آخر و دوره­ های تکمیلی به این باور می­رسند که دانش امری پیچیده است ودلیل قبول آن نه گفته­ های مرجع علمی بلکه دلیل و مدرک قابل قبول و محکم می­باشد.

منبع مقاله باورهای شناخت شناسی و مدل های آن